به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
همزمان با آیین رونمایی از گذر صنایع دستی در خیابان استاد نجات اللهی، مباحثی در فضای مجازی با موضوع تغییر نام این خیابان بر سر زبان‌ها افتاد.
"خیبرآنلاین" - شهید کامران نجات اللهی جزء دانش آموزان دبیرستان دارالفنون بود و توانست تحصیلات عالیه خود را در رشته راه و ساختمان در دانشگاه علوم و صنعت آغاز کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، همچنین پس از اخذ مدرک کارشناسی، توانست مدرک فوق لیسانس خود را در رشته راه و ساختمان در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پلی تکنیک اخذ کند و در سن ۲۴ سالگی در همان دانشگاه اقدام به تدریس کرد.

ماجرای تغییر نام خیابان «استاد نجات اللهی» به گذر صنایع دستی چیست؟

وی در کنار تدریس در دانشگاه به یکی از مخالفان سر سخت رژیم ستم شاهی تبدیل شد که با سیاست‌های حکومت پهلوی مخالف بود و در هر زمان و مکان اِبایی از اظهارنظر درباره شکل کشور داری پهلوی دوم نداشت و تا جایی اعتراضات وی افزایش پیدا کرد که به صف اول مخالفان رژیم ستم شاهی پیوست.

با بالا گرفتن اعتراضات در سال ۵۷ تحصن اساتید و دانشجویان در وزارت علوم شکل گرفت که با هجوم سرکوب گران رژیم ستم شاهی با شلیک تیر مستقیم مجروح شد و ساعاتی پس از انتقال به بیمارستان به فیض شهادت نائل آمد. ششم دی ماه سال ۵۷ پیکر استاد شهید کامران نجات اللهی با حضور خیل عظیمی از جمعیت تشییع و به خاک سپرده شد.

پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ به پاس قدردانی از رشادت‌های استاد شهید کامران نجات اللهی، خیابان ویلا در منطقه ۶ تهران به نام این استاد شهید تغییر کرد تا نام وی همواره بر زبان مردم قدرشناس جاری باشد.

پس از گذشت سال‌ها از این تغییر نام، در هشتاد و نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران که با حضور محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، حجت نظری دیگر عضو این شورا، محمدرضا دهداری پور شهردار منطقه ۶، حمیدرضا تحصیلی مدیر عامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر تهران و نماینده صنایع دستی برگزار شد، تصمیم بر آن شد قسمتی از این خیابان با عنوان گذر صنایع دستی نام گذاری و شناخته شود.

آیین معرفی خیابان شهید نجات اللهی به گذر صنایع دستی همزمان با هفته صنایع دستی در تاریخ ۲۰ خرداد ماه با حضور مدیران شهری انجام شد.

این اقدام در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یکی از مباحث مطرح در فضای مجازی تبدیل شد تا برخی در راستای تخریب اقدامات شورای شهر پنجم و شهرداری تهران دست به حاشیه سازی بزنند.

یکی از مباحث مطرح شده که در صدر اخبار آن روز هم قرار گرفت این موضوع بود که خیابان استاد نجات اللهی به گذر صنایع دستی تغییر نام پیدا کرده است.

محمدرضا دهداری پور شهردار منطقه ۶ شهرداری تهران، اظهار کرد: خیابان شهید کامران نجات اللهی به مانند گذشته به نام این استاد شهید باقی مانده است.

وی افزود: در شبکه‌های مجازی خبر نوعی انعکاس پیدا کرد که ما قصد داریم نام خیابان نجات اللهی را تغییر دهیم و نام گذر صنایع دستی را برای آن معبر انتخاب کنیم که باید اعلام کنم ما چنین قصدی نداشته و نخواهیم داشت.

دهداری پور تاکید کرد: تمام خیابان به نام استاد نجات اللهی است و حتی قسمتی از آن هم تغییر نام داده نشده است.

وی افزود: مصوبه شورای شهر تهران این بود شهرداری منطقه ۶ آگاهی رسانی کند که در خیابان استاد نجات اللهی گذری به نام صنایع دستی ایجاد شده است تا شهروندان با نام این گذر آشنا شوند.

شهردار منطقه ۶ شهرداری تهران گفت: شما می‌توانید با استفاده از تابلو‌های راهنمایی و ترافیکی نصب شده در خیابان شهید نجات اللهی مطلع شوید که در این خیابان گذری ایجاد شده است که می‌تواند صنایع دستی مورد نیاز شما را ارائه کند و به نوعی یک نمایشگاه صنایع دستی دائمی است.

دهداری پور گفت: تابلوی نصب شده "گذر صنایع دستی" در خیابان استاد نجات اللهی از سوی سازمان میراث فرهنگی تهیه شده و سازمان میراث فرهنگی نیز این تابلو را در گذر صنایع دستی ای خیابان نصب کرده است.

وی افزود: پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و کمیسیون نامگذاری معابر این بود که خیابان نجات اللهی به عنوان گذر صنایع دستی شناخته شود.

شهردار منطقه ۶ شهرداری تهران بیان کرد: برای احداث گذر صنایع دستی کار مطالعاتی گسترده‌ای از سوی شرکت توسعه فضای فرهنگی انجام شد و قرار شد پیاده‌راه این خیابان برای آسایش شهروندان و گردشگران در آینده نزدیک تعریض شود.

دهداری پور تصریح کرد: تعریض پیاده‌راه خیابان نجات اللهی به این معنا نیست که ما می‌خواهیم سواره‌رو این خیابان را از بین ببریم.

وی تاکید کرد: گذر صنایع دستی در خیابان استاد نجات اللهی گذری می‌شود که شهروندان و گردشگران خارجی علاقه مند صنایع دستی بتوانند بدون هیچ مشکلی مجموعه‌ای از آثار و صنایع دستی سراسر کشور را در این گذر مشاهده کنند.

شهردار منطقه ۶ شهرداری تهران تاکید کرد: نامگذاری معابر باید طبق مصوبه شورای شهر تهران انجام شود و ما هیچ قصدی برای تغییر نام خیابان استاد نجات اللهی نداریم و اگر سخنرانی مسئولان را در روز افتتاح گذر صنایع دستی با دقت گوش کنید، تمام آن‌ها تاکید بر نام استاد نجات اللهی داشتند.

دهداری پور گفت: نام استاد نجات اللهی نباید از سر زبان‌ مردم بیفتد، بلکه باید پررنگ‌تر از قبل شود و شیطنت برخی از افراد موجب نشود که اقدام فرهنگی شهرداری طوری جلوه داده شود که ما می‌خواهیم نام معبر را عوض کنیم که از همین حالا اعلام می‌کنم شهرداری منطقه ۶ به هیچ وجه قصد تغییر نام خیابان استاد نجات‌اللهی را ندارد.

وی بیان کرد: جلسه‌ای داشتیم با حضور آقای حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، تحصیلی و آقای ضرغامی که در آن جلسه تصمیم بر آن شد که نمایشگاه یک هفته‌ای با موضوع صنایع دستی همزمان با هفته صنایع دستی در خیابان استاد نجات اللهی دایر شود.

شهردار منطقه ۶ شهرداری تهران بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی از شهرداری درخواست کرده بود همکاری‌های لازم صورت گیرد تا هفته صنایع دستی در خیابان استاد نجات اللهی متفاوت با ادوار گذشته برگذار شود.

دهداری پور گفت: به نظر می‌رسد با پیش بینی‌های صورت گرفته بتوانیم تا ۲ الی ۳ هفته آینده طرح بهسازی پیاده‌راه خیابان استاد نجات اللهی را آغاز کنیم.

وی درباره ترافیک احتمالی در زمان تعریض پیاده‌راه در خیابان استاد نجات اللهی گفت: شهرداری منطقه ۶ شهرداری تهران هیچ گونه طرحی را آغاز نمی‌کند، مگر آن که تمام جوانب امر را با کارشناسان بررسی کند تا باری بر روی دوش شهروندان قرار نگیرد.

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، درباره حواشی به وجود آمده در نامگذاری گذر صنایع دستی در خیابان استاد نجات اللهی گفت: کارکرد خیابان نجات اللهی با توجه به محوریت امسال مبنی بر سال رونق تولید، صنایع دستی است، لذا یکی از اصلی‌ترین تولیدات ملی ما که ریشه در فرهنگ و سنت و مهارت چند ساله ایرانی دارد را در قالب هنر داریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: تجربه بشری نسل به نسل منتقل شده است و می‌توانیم تبلور آن را در صنایع دستی کشور ببینیم.

وی با بیان اینکه صنایعی همانند سرامیک لالجین، سوزن دوزی و غیره ریشه در هزاران سال تجربه، هنر و جغرافیای زنان و هنرمندان ما دارد.

حق شناس بیان کرد: خاتم شیراز و مینای اصفهان نیز جزء همان دسته از صنایع دستی کشور هستند که ریشه چند صد ساله در هنر و فرهنگ این مرز و بوم دارند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت:  قصد داشتیم تا بتوانیم از ظرفیت تهران به عنوان مرکز تبادل بین المللی و توریست و بازرگانی ایران، استفاده کنیم و تمام صنایع دستی کشور را به طور متمرکز در گذر صنایع دستی عرضه کنیم.

وی افزود: شورای پنجم با این رویکرد یک طرح مطالعاتی را دنبال کرد و نتیجه گرفته شد که در خیابان استاد نجات اللهی ظرفیتی وجود دارد که می‌توانیم بر اساس آن صنایع دستی کشور را عرضه کنیم.

حق شناس ادامه داد: یک سده از تأسیس خیابان استاد نجات اللهی می‌گذرد و این خیابان جزء اولین خیابان‌هایی است که بعد از نابودی حصار ناصری در دهه اول قرن حاضر احداث شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: خیابان انقلاب که روی ضلع شمالی حصار ناصری شکل می‌گیرد، در ادامه آن خیابان‌هایی را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها خیابان نجات‌اللهی (ویلا) است.

وی گفت: این خیابان کم کم به نمادی تبدیل شد که اولین دفتر هواپیمایی و اولین دفتر گردشگری نیز در همین خیابان شکل گرفت.

حق شناس افزود: تلاش داشتیم تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به گردشگرانی که امکان مشاهده تمام نقاط و میراث فرهنگی کشور را در مدت اقامتشان در ایران ندارند اعلام کنیم که می‌توانند با حضور در این خیابان و گذر همه آن‌ها را مشاهده کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرد: باید خیابان استاد نجات اللهی و گذر صنایع دستی را به غنی‌ترین مرکز ارائه و نمایش صنایع دستی کشور تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های مناسب و همکاری دستگاه‌های ذی مدخل توانستیم گذر صنایع دستی را در خیابان استاد نجات اللهی رونمایی و افتتاح کنیم.

حق شناس گفت: آماده‌سازی این خیابان بدین معنا نیست که ما می‌خواهیم سواره‌رو را از این خیابان خارج کنیم و تمام فضا را در اختیار افراد پیاده قرار دهیم، بلکه می‌خواهیم دو خط عبوری خودروها را به یک مسیر کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: نامگذاری این گذر به نام صنایع دستی به معنی دعوت افراد عام و نهاد‌های دولتی است تا در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی مشارکت‌های جدی داشته باشند.

وی تاکید کرد: تبدیل بخشی از خیابان نجات اللهی به گذر صنایع دستی به مانند آن است که مردم پایتخت سال‌ها خیابان انقلاب را به عنوان گذر کتاب می‌شناسند، لذا می‌خواهیم آن را به عنوان گذر صنایع دستی به مردم و گردشگران معرفی کنیم.

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، در واکنش به برخی از حواشی به وجود آمده درخصوص نامگذاری گذر صنایع دستی در خیابان استاد نجات اللهی گفت: من در سنین نوجوانی قرار داشتم که استاد نجات اللهی در خیابان به شهادت رسید.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: خاطره شهادت استاد نجات اللهی تا به حدی برای من نزدیک است که درست به خاطر دارم که ما در زمان حمله نیرو‌های شاه در خانه‌ای پناه گرفته بودیم و زمانی که نیرو‌های سرکوب‌گر رژیم ستم شاهی خیابان را ترک کردند، از خانه که خارج شدیم مردم بلافاصله اعلام کردند که سربازان یکی از اساتید دانشگاه را مورد اصابت گلوله قرار دادند و نام او استاد نجات اللهی است.

نژاد بهرام گفت: شصیت استاد نجات اللهی به عنوان یک شخصیت علمی و انقلابی به حدی بالاست که حتی نمی‌توان متصور بود که بخواهیم به شکلی تصمیم‌گیری کنیم که نام وی از سر زبان‌ها بیفتد.

وی بیان کرد: معتقدم ایجاد گذر صنایع دستی در این خیابان اقدامی فرهنگی برای نشان دادن هنر و فرهنگ پایتخت است و این بدین معنا نیست که اسم یک خیابان آن هم خیابان استاد نجات اللهی تغییر می‌کند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: تغییر نام معابر و خیابان‌ها نیاز به مصوبه شورای شهر دارد که پس از تصویب از سوی اعضای شورای شهر تهران باید به تصویب فرمانداری تهران برسد تا اجرایی شود.

نژاد بهرام گفت: آیین نامه نامگذاری معابر اعلام کرده است اولویت تغییر نام باید معابری باشند که نام ندارند و اگر می‌خواهیم تغییر نام معابر را انجام دهیم، باید نظر اهالی همان محل نیز اخذ شود.

وی افزود: آیین نامگذاری معابر، به هویت محله محور به محور اشاره کرده است و در کنار آن استفاده از نظر معتمدان نیز امری ضروری است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تصریح کرد: من به عنوان عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران پیشنهادی را برای آیین نامه نامگذاری معابر داشتم، اما زمانی که آیین نامه نامگذاری معابر را مطالعه کردم دیدم تمام تذکرات من در آیین نامه نامگذاری معابر آمده است.

نژادبهرام بیان کرد: تمام مفاد مورد نظر و پیشنهادات خود را به همراه نامه‌ای در اختیار آقای هاشمی رئیس شورای شهر تهران قرار دادم تا از طریق او به دست آقای امینی نائب رئیس شورا برسد و از آقای امینی خواسته شد به عنوان نائب رئیس نسبت به اجرایی شدن کلیه مفاد نامگذاری معابر اقدام کند و در موارد پیشنهادی بررسی‌های لازم را انجام و با کمیسیون نامگذاری جلسه‌ای ترتیب دهد و موضوعات را مطرح و گزارش عملکردی را نیز ارائه کند.

وی ادامه داد: مطالبی که در بالا ذکر کردم برای روشن شدن این موضوع بود که مباحث مطرح شده درباره تغییر نام خیابان استاد نجات اللهی بی پایه و اساس است و می‌توان اقدام شهرداری منطقه ۶ تهران و سازمان میراث فرهنگی در نامگذاری گذر صنایع دستی را تنها یک کار فرهنگی دانست.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: تاکید من بر این موضوع است که برای تغییر نام معابر به طور حتم به مصوبه شورای شهر تهران نیاز است و مطرح شدن موضوع تغییر نام خیابان استاد نجات اللهی فقط به صورت فرهنگی است و اقدامی در راستای تغییر نام خیابان نجات اللهی انجام نشده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: